Mons Kallentoft - Den femte årstiden



Detta är femte boken som Mons Kallentoft skrivit om kriminalinspektören Malin Fors, personligen så gillar jag hans böcker och tycker att de bara blir bättre och bättre, andra tycker att han överdriver i sin målande beskrivning och sättet att låta de döda "tala". Man måste läsa dom i följd för att få svar på sina frågor och även om jag i bok efter bok velat ha svar på vad som har hänt Maria Murvall så är jag lite besviken nu när frågorna är utredda, det känns nu svårt med en fortsättning men vi får se om Mons kanske ger oss en bok nr sex.

I den här boken så hittar en familj en svårt sargad död kvinna. Malin Fors ser likheter mellan den torterade kvinnan och Maria Murvall, kvinnan som sedan flera år sitter tyst på en psykiatrisk enhet och inte har sagt ett ord sedan man hittade henne våldtagen och brutalt misshandlad irrande i skogen, inte alls långt från där denna kropp hittas. Av en slump får Malin höra talas om ett till "Maria" fall, en kvinna i Lund som också är tyst, detta gör Malins tvångstankar efter att hitta sanningen enorm, hon letar och finner ytterligare ett liknande fall, denna gång en torterad  kvinna med enorma frätskador i munnen som inte klarade av att leva med vetenskapen om vad någon hade gjort mot henne. Men vad har dessa kvinnor gemensamt, deras liv och geografiskt så verkar ingenting höra ihop men Malin ger sig inte, en gång för alla ska hon ha tag i och stoppa den som är så här ond.

Jag hade så svårt att lägga ifrån mig boken, äntligen var man nära sanningen om Maria äntligen får det ett avslut och jag blev inte besviken över lösningen men tycker att vissa ledtrådar kunde ha kommit tidigare och vissa personer kunde ha blivit indragna tidigare, så man hade kunnat gissa lite mer själv.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0